20-12-2023 | Het bestuur van stichting TX-Keur bestaat uit Reinout Böggemann, Marcel Chandrikapersad en Maarten van Driel. Zij bepalen in samenspraak met vele betrokkenen het beleid en de koers van stichting TX-Keur. Wat heeft TX-Keur in 2023 allemaal gedaan? En waar zet het bestuur in 2024 op in?
Grootste blijmaker in 2023?
“We zijn blij dat de ontwrichting van de taximarkt door covid achter de rug is. Het jaar 2023 werd er voor het eerst sinds lange tijd niet meer door beheerst. We zien dat het aantal TX-voertuigen weer op pré-covid niveau is. Dat is fijn.”
Waar heeft TX-Keur zich in 2023 allemaal mee bezig gehouden?
“In 2023 is er veel aandacht voor de ontzorging en vindbaarheid van onze keurmerkhouders geweest. Er is behoorlijk geïnvesteerd in de communicatie. We vinden het belangrijk om met keurmerkhouders goed in verbinding te blijven én om het hen zo makkelijk mogelijk te maken. De controleresultaten worden nu bijvoorbeeld automatisch verwerkt. Daardoor zijn ze voor keurmerkhouders eerder beschikbaar. Ook kan iedere keurmerkhouder zijn of haar bedrijf nu etaleren via de TX-Keurmerkzoeker. Zo kunnen opdrachtgevers en consumenten gemakkelijk zien waar kwaliteitsvervoer te vinden is.”
Hoe ontwikkelt de markt zich?
“We zien dat de verhouding van bedrijven met en zonder personeel wat aan het veranderen is. Keurmerkhouders sluiten zich meer aan bij andere organisaties en bij centrales. Daar moeten we als TX-Keur op anticiperen. Een andere ontwikkeling is de structurele schaarste op de arbeidsmarkt. Voor TX ondernemers zal het voorlopig lastig blijven om aan personeel te komen. Verder staan door de hoge inflatie de kosten onder druk. Dat laatste speelt overigens ook bij TX-Keur. Na jarenlang niet te hebben geïndexeerd, gaan we dat vanaf 2024 structureel doen.”
Hoe gaat 2024 eruit zien?
“Het belangrijkste goede nieuws is dat het belang van TX-Keur blijft toenemen. Opdrachtgevers, zoals gemeenten, hechten veel waarde aan het certificaat. Inmiddels wordt TX in meer dan 90% van de concessies geëist. Daar zijn we trots op.”
In 2024 wil TX-Keur zich naast op de keurmerkhouder ook op de opdrachtgeverskant focussen. We zullen onderzoeken hoe we de kwaliteit van het taxi- en doelgroepenvervoer verder kunnen verbeteren. Net als in voorgaande jaren zullen we ons intensief bezighouden met goede naleving van onze eisen. We zijn met TÜV in gesprek over ‘intelligente controles’. Ofwel, controles die zich richten op daar waar het beter moet, en minder op waar het al goed gaat. Want alleen dankzij betrouwbare en veilige mobiliteit blijft TX van toegevoegde waarde voor onze keurmerkhouders, hun opdrachtgevers en hun reizigers.”