FAQ – Veelgestelde vragen


Coronacrisis: er zijn vier protocollen. Dat is veel informatie. Hoe zie ik snel wat voor mij geldt?

10/06/2020 We vinden het belangrijk dat alle informatie goed te volgen blijft. We vatten de regels graag voor je samen.

Bekijk dit overzicht om na te gaan welke protocolregels voor jou gelden.

Of bekijk de instructievideo Het Corona ABC’ met updates en praktische adviezen over de protocollen.

Coronacrisis: wat zijn de voorschriften voor het plaatsen van schermen?

10/06/2020 Het advies over het plaatsen van veiligheidsschermen in voertuigen is bekend.
De RDW heeft in opdracht van de overheid onderzocht welke invloed de schermen op de rijveiligheid hebben. De wegverkeersdienst concludeert dat een scherm tussen bestuurder en bijrijder grote risico’s met zich meebrengt. Een scherm tussen voor- en achterbank kan wel, maar onder strenge veiligheidsvoorwaarden.

Gordels en airbags moeten bruikbaar blijven, een rechterbuitenspiegel is verplicht, het zicht mag door het scherm niet belemmerd worden, het materiaal mag bij een aanrijding geen letsel veroorzaken, het scherm moet stevig bevestigd zijn, het verlaten van het voertuig mag niet worden belemmerd.

Lees het volledige advies hier.

Coronacrisis: zijn de protocollen door de overheid voorgeschreven?

10/06/2020 De protocollen (regels en afspraken) voor de deelsectoren Leerlingenvervoer, Zorgvervoer en het (straat)taxivervoer zijn door de sector samengesteld, niet door de overheid. Het zijn daarom ‘sectorprotocollen’.

Ondernemersvereniging KNV voor Zorg- en Taxivervoer heeft de afspraken met de vakbonden FNV en CNV afgestemd. De algemene maatregelen van het RIVM en overheidsinformatie waren daarbij leidend uitgangspunt. Ook is gebruik gemaakt van de expertise van vervoerders en de bonden.

Daarnaast zijn adviezen ingewonnen bij de ministeries van VWS en OCW en verschillende andere betrokken partijen, zoals de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland en reizigers.

Coronacrisis: hoe zit het nou met mondkapjes voor straattaxi’s?

10/06/2020 Als anderhalve meter afstand niet haalbaar is en er geen fysieke afscheiding tussen chauffeur en reiziger is, dan dragen chauffeur en reiziger een mondkapje. Een taxichauffeur draagt een medisch mondkapje. Een reiziger draagt, net als in het OV, een niet-medisch mondkapje.

Inmiddels is de beschikbaarheid van (medische) mondkapjes verbeterd. Ga goed na of de mondkapjes die je voor je chauffeurs aanschaft de juiste zijn.

Medische mondmaskers, zoals een FFP2-masker of chirurgisch mondmasker IIR, moeten voldoen aan Europese richtlijnen en kwaliteitsstandaarden voor medische hulpmiddelen en persoonlijke beschermingsmiddelen. Medische mondmaskers zijn geschikt voor gebruik in de zorg en zijn voorzien van een CE-markering of medische claim, zoals ‘for medical use’.

Reizigers zorgen zelf voor hun niet-medische mondkapjes. Dat mag ook een zelf gemaakt kapje zijn. Hoe maak een niet-medisch mondkapje?

Coronacrisis: kan ik iemand die vanwege een beperking of gedragsstoornis geen mondkapje kan dragen, wel vervoeren?

10/06/2020 Iemand die geen mondkapje wil of kan dragen kan zeker vervoerd worden. Wel moet dan te allen tijde 1,5 meter afstand gehouden worden. De chauffeur draagt een chirurgisch mondkapje of heeft een afscheidingsscherm in zijn voertuig.

Het gaat om maatwerk. Ieder geval zal afzonderlijk beoordeeld moeten worden. De vervoerder, de opdrachtgever van het vervoer (bijvoorbeeld de gemeente) en de betreffende reiziger/verzorgende bespreken met elkaar de mogelijkheden.

Alleen voor de dagbesteding (categorie jongeren en ouderen) gelden specifieke afspraken. Heb je te maken met deze groep? Lees dan het protocol Zorgvervoer zorgvuldig door.

Coronacrisis: klopt het dat een chauffeur voor het voortgezet (speciaal) onderwijs wel altijd een mondkapje draagt?

10/06/2020 Voor de categorie leerlingen van 12 jaar en ouder geldt dat bescherming noodzakelijk is.

Hou er, ook al is een fysieke afscheiding geplaatst, rekening mee dat de chauffeur bepaalde handelingen moet verrichten. Denk aan het helpen bij het in- en uitstappen en het omdoen en controleren van de gordels.

In die gevallen, waarin hij of zij dicht bij de reiziger komt, draagt de chauffeur een chirurgisch mondkapje. Wanneer er in het voertuig een fysieke afscheiding is tussen chauffeur en de leerlingen, hoeft de chauffeur tijdens het rijden het mondkapje niet op te houden.

Coronacrisis: klopt het dat het leerlingenvervoer voor de basisschoolleeftijd grotendeels hetzelfde blijft als voorheen?

10/06/2020 Ja, aanvullende maatregelen zijn in deze specifieke categorie vrijwel niet nodig. Leerlingen mogen bij elkaar zitten en de chauffeur hoeft (net als leerkrachten) geen 1,5 meter afstand te houden.

Wel moeten chauffeurs en ouders en chauffeurs en leraren 1,5 meter afstand houden. Ook kun je als chauffeur niet even mee de school in.

Neem het sectorprotocol goed door. En laat je informeren over welke maatregelen de scholen of kinderopvangorganisaties nemen. Ook kan het zijn dat er op lokaal niveau is besloten om extra maatregelen te treffen.

Coronacrisis: mag ik als zorgvervoerder iemand die slecht ter been is ondersteunen?

10/06/2020 Ja, dat mag. Draag wel een mondkapje. Een chauffeur mag alleen niet mee naar binnen bij school of instelling. In het geval van zorgvervoer gaat het gewoonlijk om kwetsbare groepen. Bij deze instellingen gelden vaak ook restricties voor bezoek.

Coronacrisis: moet voor iedere rit een gezondheidscheck uitgevoerd worden?

10/06/2020 Met uitzondering van het leerlingenvervoer van kinderen in het basisonderwijs is het antwoord ‘ja’, dat moet.

De gezondheidscheck vindt plaats tijdens de aanvraag van de rit. De vervoerder, het callcenter of de chauffeur vraagt aan de reiziger of deze klachten heeft. Met klachten kan de passagier niet mee. In dat geval geeft de chauffeur die informatie direct door aan zijn/haar werkgever.

Lees hier welke vragen gesteld moeten worden.

Coronacrisis: wat doet TX-Keur om keurmerkhouders te helpen?

In een tijd waarin de wereld op zijn kop lijkt te staan, zijn er maar een paar dingen echt belangrijk. We hopen dat u en uw familie gezond zijn en zullen blijven. En datzelfde geldt voor de onderneming waar u en eventuele medewerkers zo hard voor werken. U koos ervoor om kwaliteit voorop te zetten, wij doen nu graag iets voor u.

In overleg met het bestuur van stichting TX-Keur, het Centraal College van Deskundigen en de inspecterende instellingen hebben we een pakket aan ondersteunende maatregelen samengesteld om u te helpen uw kwaliteitsambities (blijvend) te handhaven.

De volgende maatregelen gelden voor alle bestaande keurmerkhouders:
• Extra tijd voor het laten uitvoeren van inspecties
• Tijdelijk extra mogelijkheden voor ontheffing van voertuigen ouder dan 10 jaar
• Periode voor schadeherstel wordt verruimd
• Opleidingseisen wordt verruimd
• Coulance bij inspecties
• Korting van 50% op de jaarlijkse bijdrage aan de stichting TX-Keur

Keurmerkhouders hebben de uitwerking van dit steunpakket via een mail ontvangen. De informatie is ook terug te vinden in de besloten website omgeving van ‘Mijn TX-Keur’.

Vragen? Bel 070 349 09 25 of mail: info@tx-keur.nl.

Coronacrisis: wat zijn de basisregels voor het taxivervoer?

10/06/2020
* Is anderhalve meter afstand haalbaar? Dan zijn geen extra maatregelen nodig.
* Is anderhalve meter tussen jou en je passagier(s) niet haalbaar? Plaats dan een afscheidingsscherm of draag een mondkapje (de chauffeur een medisch mondkapje; de reiziger een niet-medisch mondkapje).
* Meerdere reizigers? Dan dragen de reizigers, net als in het OV, een niet-medisch mondkapje.
* Het aantal reizigers wordt beperkt:
– personenauto: maximaal 2 reizigers
– bus: maximaal 4 reizigers
* Werk zoveel mogelijk met vaste groepen.

Voor chauffeurs:
* Laat de reiziger zelf in- en uitstappen
* Laat de reiziger, als deze alleen is, rechts achterin zitten
* Laat de reiziger zelf de gordel omdoen
* Laat de reiziger zelf bagage in de kofferruimte plaatsen
* Laat de reiziger digitaal of met pin/creditcard betalen. Vermijd contante betalingen.

Coronacrisis: wat zijn de protocollen voor het taxivervoer?

01/06/2020 Er bestaan vier protocollen voor de taxisector:

1. Het sectorprotocol Veilig Taxivervoer. Hierin komen de maatregelen terug die gelden voor het
vervoer voor de consumentenmarkt en voor de zakelijke markt. Dit protocol (van 29 mei) vervangt het protocol
dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan het begin van de coronacrisis opstelde.

2. Het sectorprotocol Veilig Leerlingenvervoer en Kinderopvang. Hierin komen de maatregelen terug voor het leerlingen- en kinderopvangvervoer. Ook de maatregelen voor het voortgezet speciaal onderwijs (vso)
en de kinderdienstencentra (ofwel het basisonderwijs) zijn .

3. Het sectorprotocol Veilig Zorgvervoer. Hierin komen de maatregelen terug die gelden voor
het Wmo vervoer, Valys, WSW vervoer, dagbestedingsvervoer (jongeren van de middelbare
schoolleeftijd en ouderen), het ziekenvervoer en de regiotaxi.

4. Het protocol van het RIVM Noodzakelijk zittend vervoer van personen met klachten passend
bij COVID-19.

De afspraken voor veilig vervoer in coronatijd zijn opgesteld door branchevereniging KNV Zorgvervoer en Taxi en de vakbonden FNV en CNV. Zij werden hierin geadviseerd door het RIVM, de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland, vervoerders en reizigers.

Coronacrisis: welke extra hygiënemaatregelen neemt een chauffeur tijdens een rit?

10/06/2020 Tijdens elke rit, maar ook tussen ritten door, wordt er het voertuig zoveel mogelijk geventileerd.

De contactpunten in het voertuig (denk aan deurgreep, armleuning, veiligheidsgordel, pin apparatuur en handgreep) worden extra vaak schoongemaakt.

Geschillencommissie: ik ben (nog) géén TX-Keurmerkhouder, maar wel aangesloten bij de Geschillencommissie Taxivervoer van de Stichting Geschillencommissie Consumentenzaken (SGC). Verandert er voor mij iets?

Als u géén TX-keurmerkhouder bent, dan verandert er voor u niets.

Wilt TX-Keurmerkhouder worden, neem dan contact op met TX-Keur via info@tx-keur.nl.

Geschillencommissie: ik ben TX-Keurmerkhouder, kan ik dan automatisch terecht bij de nieuwe Geschillencommissie Zorgvervoer en Taxi?

Ja, dan kunt u gebruik maken van de nieuwe Geschillencommissie Zorgvervoer en Taxi. U moet zich wel voor 1 oktober van het lopende kalenderjaar uitschrijven bij de Geschillencommissie Taxivervoer van de Stichting Geschillencommissie Consumentenzaken (SGC) anders betaalt u daar door na 31 december 2020.

Meer informatie: Stroomdiagram geschillencommissie TX-Keur

Voorbeeldbrief opzegging SGC

Geschillencommissie: mijn organisatie heeft een eigen Geschillencommissie. Wat moet ik doen?

Dan bent u ook welkom om aan te sluiten bij de nieuwe Geschillencommissie Zorgvervoer en Taxi. Neem dan contact op met TX-Keur via info@tx-keur.nl.

Meer informatie: Stroomdiagram geschillencommissie TX-Keur

Geschillencommissie: Sinds wanneer bestaat de nieuwe Geschillencommissie Zorgvervoer en Taxi?

Per 1-1-2020 is de Geschillencommissie Zorgvervoer en Taxi actief. Deze nieuw opgerichte Geschillencommissie Zorgvervoer en Taxi staat los van de bestaande Geschillencommissie Taxivervoer van de Stichting Geschillencommissie Consumentenzaken (SGC). Hij is bestemd voor TX-Keurmerkhouders en KNV Zorgvervoer- en Taxileden. Geschillen worden op dezelfde manier afgehandeld als voorheen.

Geschillencommissie: wat kost het om als ondernemer gebruik te maken van de Geschillencommissie Zorgvervoer en Taxi?

U betaalt als ondernemer geen aansluitingskosten. Een consument betaalt €52,50 om de klacht schriftelijk voor te leggen aan de Geschillencommissie. Als het geschil daadwerkelijk door de Geschillencommissie behandeld wordt, betaalt de consument in totaal €250 als hij/zij in het ongelijk wordt gesteld. Deze kosten worden door u betaald wanneer u in het ongelijk wordt gesteld.

Geschillencommissie: wat zijn de kosten voor consumenten voor het voorleggen van een klacht aan de Geschillencommissie?

Een consument betaalt €52,50 om de klacht schriftelijk voor te leggen aan de Geschillencommissie. Als het geschil daadwerkelijk door de Geschillencommissie behandeld wordt, betaalt de consument in totaal €250 als hij/zij in het ongelijk wordt gesteld.

Klachtenmeldpunt: blijft het gebruik van het Landelijk Klachtenmeldpunt Taxi van TX-Keur gratis?
  1. Voor Keurmerkhouders blijft het gebruik van het Klachtenmeldpunt gratis.
  2. Voor consumenten is het indienen van een klacht ook gratis.
  3. Door de overname door TX-Keur zal het verwijzen naar en het gebruik van het Klachtenmeldpunt mogelijk op termijn niet langer gratis zijn voor alle taxibedrijven.
  4. Alle overige, niet bij TX-Keur aangesloten bedrijven, die nu nog naar het Klachtenmeldpunt verwijzen op tariefkaarten, websites of op andere wijze, zullen worden benaderd door TX-Keur en het Klachtenmeldpunt.
Klachtenmeldpunt: waarom is het Landelijk Klachtenmeldpunt Taxi per 1-1-2020 door TX-Keur overgenomen?

De activiteiten van de Stichting Landelijk Klachtenmeldpunt Taxivervoer zijn per 1 januari 2020 overgenomen door TX-Keur. Het Klachtenmeldpunt is en blijft onafhankelijk en neemt zoals ook voorheen het geval was klachten aan over een taxirit van taxipassagiers. Daarnaast probeert het Klachtenmeldpunt te bemiddelen tussen de klant en de vervoerder zodat deze onderling tot een oplossing kunnen komen. Er wordt daarbij actief gestreefd naar het voorkomen van uiteindelijke geschillen. De overname is nodig doordat de jarenlange subsidie van het ministerie werd beëindigd terijwl het maatschappelijk belang ervan bleef bestaan.

Over TX-Keur: Hoe kan ik het TX-Keur herkennen?

Een taxi met een TX-Keur herkent u aan de blauwe TX-sticker(s) met daarop het TX-Keurlogo. De stickers móeten op de voorruit zitten en mógen op de zijruit en de achterruit geplakt worden. Iedere taxi van TX-Keur is verplicht de Keurmerksticker te voeren.

Over TX-Keur: Waarom en door wie is het TX-Keur in het leven geroepen?

TX-Keur is in 2005 opgezet door KNV Taxi. Het is het landelijke Taxikeurmerk, en keurmerkhouders moeten voldoen aan een aantal strenge eisen wat betreft, kwaliteit, veiligheid en betrouwbaarheid. De taximarkt is vrijgegeven en er zijn veel taxibedrijven bijgekomen. Het verschil in kwaliteit is groot. Het is moeilijk voor opdrachtgevers en consumenten om van de buitenkant te zien wat een betrouwbare kwaliteitstaxi is en wat niet. Het TX-Keur laat zien dat een taxi (onderneming) aan belangrijke standaarden voldoet. Zo kunnen consumenten én opdrachtgevers kiezen voor gegarandeerde en gecontroleerde kwaliteit.

Over TX-Keur: Wat doet Stichting TX-Keur?

Een taxibedrijf met het TX-keurmerk staat garant voor veilig en betrouwbaar taxivervoer. De taxi is schoon en schadevrij. De chauffeur is klantgericht, goed opgeleid, komt de afspraken na en zet de klant centraal. Zowel het bedrijf als de chauffeur willen een zo’n goed mogelijke dienst leveren die is afgestemd op uw wensen.

De taxibedrijven kiezen ervoor om zich regelmatig te laten toetsen door een onafhankelijke inspecteur zodat zij kunnen blijven voldoen aan de eisen die het Keurmerk stelt. Naast de jaarlijkse controle worden de taxi’s regelmatig onaangekondigd gecontroleerd.

Stichting TX-Keur heeft een beherende, controlerende, organiserende, sanctionerende en informerende rol wat betreft het TX-Keurmerk. De Stichting verleent het TX-Keurmerk en als dat noodzakelijk is trekt de stichting ook keurmerken in. De Stichting bestaat uit een bestuur en een bureau voor de dagelijkse werkzaamheden. Het Centraal College van Deskundigen (CCvD) is verantwoordelijk voor de inhoud van de reglementen.

Waaraan herkent u een TX-Keurmerk taxi? Een taxi met een TX-keurmerk herkent u aan de blauwe sticker rechts op de voorruit. Op de achterruit en de zijkanten van de taxi kunnen zich ook TX-stickers bevinden, dit is echter niet verplicht.

Over TX-Keur: Wat is een Taxikeurmerk?

Het Taxikeurmerk TX-Keur, is een erkend kwaliteitssysteem met kwalitetseisen en controles. Het eisenpakket voor het TX-Keur waaraan een taxiondernemer moet voldoen, richt zich op veiligheidsaspecten, betrouwbaarheid en kundigheid.

Dit betekent bijvoorbeeld concreet dat taxichauffeurs zich servicegericht opstellen, stratenkennis hebben, geen korte ritten weigeren en dat vooraf bekend is voor de consument voor welk tarief hij of zij vervoerd wordt. Ook is bij straattaxivervoer de taxiondernemer verplicht een geldige tariefkaart te plaatsen, die goed leesbaar is aan de binnenkant en aan de buitenkant vanaf een afstand van drie meter.

Over TX-Keur: Wat is het belang van het TX-Keurmerk?

Stichting TX-Keur bestaat omdat consumenten en opdrachtgevers de zekerheid moeten hebben dat reizigers op een veilige, verantwoorde en comfortabele manier vervoerd worden. Dat is het uitgangspunt van het beleid. Een taxi met het TX-Keur is een taxi die kiest voor gecontroleerde kwaliteit.

Voertuigen: Kan ik dispensatie aanvragen voor de leeftijd van voertuigen?

Ja, dat kan. De maximale leeftijd van een taxi is 10 jaar, maar voor voertuigen die ouder zijn dan 10 jaar en jonger dan 12 jaar is het mogelijk om dispensatie aan te vragen. Dispensatie aanvragen kan via info@TX-Keur.nl. De voorwaarden voor het verlenen van dispensatie staan vermeld in het reglement. (Bijlage 1 art 1.1B)

Laatste nieuws in je inbox?

Heb je nog vragen?