Leren van de meest gemaakte fouten bij controles

TX-Keur staat voor kwaliteit en haar keurmerkhouders ook. Het maken van een fout is echter zo gebeurd. TX-Keur wil haar keurmerkhouders helpen om fouten te voorkomen. Door inzicht te geven in de meest gemaakte fouten om hiervan te leren. Hieronder vindt u de top 5 meest gemaakte fouten bij onze onaangekondigde controles van dit jaar tot nu toe.

Top 5 meest gemaakte fouten

  1. Voertuig schadevrij en schoon
  2. TX-sticker op voorruit geplaatst
  3. Interieur netjes en schadevrij
  4. Europees schadeformulier in voertuig
  5. Chauffeur kan geldig rijbewijs tonen

Schadeformulier en schadeafhandeling

De gevolgen van schade rijden zijn complex: het invullen van meerdere formulieren tot het lange wachten op een reactie van uw verzekeraar.

TX-Keur adviseert u de Botsograaf. Dit hulpmiddel heeft vele voordelen bij het afhandelen van een schade, voor een chauffeur en voor de verzekeringsmaatschappij. Met de tekenmal botsograaf is het makkelijker om snel een duidelijke situatieschets te maken van de aanrijding. Dat leidt tot een sneller beoordelingsproces van de verzekeraar.

TX-Keur sticker 

Net als een tolvignet behoort de TX-sticker op de voorruit van het voertuig (aan de binnenzijde). De overige stickers worden aanbevolen voor de herkenbaarheid. Bij ZZP’ers worden de TX-stickers vaak aangebracht door Inspecterende Instanties, bij bedrijven met personeel wordt dit vaak door het bedrijf zelf gedaan. Draag er zorg voor dat het voertuig altijd herkenbaar is als TX-Keur gecertificeerd en denk aan een nieuwe set stickers bij bijvoorbeeld een nieuwe voorruit.

Interieur netjes en schadevrij

Net zoals een schadevrij voertuig aan de buitenzijde, is ook het interieur een visitekaartje voor een TX-bedrijf. Een schoon en verzorgd voertuig kan voor een reiziger het verschil maken. Draag daarom zorg voor de binnenkant van het voertuig, bijvoorbeeld tijdens onbeladen momenten.

Europees schadeformulier in voertuig

Het ontbreken van een Europees schadeformulier is een nieuwkomer in de top 5 van meest gemaakte fouten, alhoewel de aanwezigheid van dat schadeformulier wettelijk verplicht is gesteld. Een handig hulpmiddel voor chauffeurs is een map met voertuigdocumenten. Daarin bevinden zich dan bijvoorbeeld het goedkeuringsdocument in het geval van rolstoelbussen, een verzekeringsbewijs en dus het Europees schadeformulier. Een chauffeur hoeft dan aan het begin van een dienst enkel te controleren of deze map compleet is.

Chauffeur kan geldig rijbewijs tonen 

Een geldig rijbewijs is verplicht voor iedere chauffeur, net zoals de chauffeurskaart. Het niet kunnen tonen van een geldig rijbewijs tijdens een controle van TÜV is tot daar aan toe, maar tijdens een controle door politie kan dit een boete van €100,- tot gevolg hebben. Dat is een situatie die iedereen logischerwijs wil voorkomen. Een visuele herinnering aan persoonlijke documenten in het voertuig kan daarbij helpen, bijvoorbeeld een sticker met: “Denk aan uw chauffeurskaart en rijbewijs”.

 

Onaangekondigde controles: hoe zat ’t ook al weer?
Een keurmerk geeft vertrouwen. Belangrijk voor de kracht van het TX-Keurmerk is dat het opdrachtgevers en passagiers de garantie biedt dat een taxiondernemer zich aan de regels houdt en daarmee betrouwbaar, veilig, vakkundig en klantgericht is.
Of een taxiondernemer het keurmerk toegekend krijgt, wordt in eerste instantie bepaald door een inspecterende instelling. Maar hoe zorg je ervoor dat een bedrijf doorlopend aan de keurmerkeisen voldoet? Door onaangekondigd te controleren. Want juist een onverwachte beoordeling geeft een helder en eerlijk beeld van de werkprestaties
TÜV Nederland verzorgt deze controles in opdracht van Stichting TX-Keur sinds 2008. Deze onafhankelijke keuringsinstantie voert voor TX-Keur jaarlijks tussen de 4.000 en 5.000 onaangekondigde controles uit.

Laatste nieuws in je inbox?

Heb je nog vragen?