Mijn TX-Verhaal: Kees de Steur

28/02/20222 | Iedere TX keurmerkhouder heeft een uniek verhaal. Wat maakt hun bedrijf tot wat het is? En wat levert het hebben van het keurmerk een organisatie eigenlijk op? Dit keer is het woord aan Kees de Steur (27) van Citax Tiel. 

‘Zonder dat blauwe stickertje hadden we al deze opdrachten niet gehad’

‘Kees, heb je dit jaar vakanties gepland?’ kreeg Kees de Steur te horen toen hij in 2017 naar kantoor geroepen werd. ‘Nee? Houden zo. Want er komt een klus aan in Zeeland.’ 

Voor taxibedrijf Citax Tiel BV, met een oorspronkelijke thuisbasis in de Gelderse plaatsen Tiel en Culemborg, volgden drie drukke jaren van flinke uitbreidingen en gewonnen aanbestedingen in de Zeeuwse provincie. Voor Kees luidde het een periode in waarin hij uitgroeide tot bedrijfsleider van de gehele Zeeuwse tak. Met een personeelsbestand dat uitbreidde van 50 naar 250 man.

Citax Tiel, dat in 2003 samen verder ging met Voet Personenvervoer, is veelzijdig. Inmiddels wordt er wmo-vervoer, grootschalig leerlingenvervoer, zorgvervoer, straattaxi en zakelijk vervoer gereden. Tot zo’n vier jaar geleden bestond het werkgebied vooral uit Tiel en omgeving. Kees: ‘We begonnen in 2018 in Zeeuws Vlaanderen met de regiotaxi. Toen in 2020 een grote vervoerder uit Zeeland omviel, sprong Citax Tiel op verzoek van de gemeente tijdelijk bij. Uiteindelijk wonnen we die aanbesteding. Niet lang daarna werd het doelgroepenvervoer in Goes en omstreken aanbesteed. En verdorie, die wonnen we ook.’ Het mag geen verrassing zijn: kwaliteit staat bij Citax hoog in het vaandel. Alweer vijftien jaar geleden ontvingen zowel Citax als Voet hun eerste keurmerkcertificaat van TX-Keur.

Wat is voor jou de meerwaarde van het TX keurmerk?
‘De eisen van TX in onze bedrijfsvoering zijn voor een deel vanzelfsprekend, maar uiteraard moet je er ook aan blijven trekken’, zegt Kees. ‘Het keurmerkhouderschap is een stok achter de deur om je zaken op orde te hebben, om onszelf op een bepaald kwaliteitsniveau te houden.’ Dat streven neemt Kees serieus. ‘Soms bel ik naar een standplaats en zeg tegen de basepoint-chef: ‘Hee, maandag zijn we bij je: TX controle’. Dan hoor ik: ‘Wat, komen ze langs?’ En dan roep ik ,‘Nee, dààr gaat het niet om!’ Want we voeren die checks ook zelf uit, ongeacht of er iets vanuit de stichting gepland staat. Gewoon om bij te blijven.’ Het is voor Kees vanzelfsprekend dat aan de veiligheid van de voertuigen hoge eisen worden gesteld: ‘Met TX Keur moet er een schepje bovenop. Een taxi moet gewoon beter zijn dan een ander voertuig. Veiligheid staat voorop, altijd’.

“De eisen van TX in onze bedrijfsvoering zijn voor een deel vanzelfsprekend, maar uiteraard moet je er ook aan blijven trekken”

De kwaliteitseisen van TX leveren meer op dan een goed lopend bedrijf: ‘Het is heel simpel. Voor Europese aanbestedingen, en zeker voor grote opdrachten, is het hebben van TX gewoon een eis. Je moet TX gekeurd zijn. Punt. Zonder dat blauwe stickertje hadden wij al deze opdrachten niet gehad.’

Wat zijn de mooiste kanten van je werk?
‘Ik ben echt met mijn neus in de boter gevallen. Ik volgde een HBO-opleiding maar vond het stiekem wel leuk om lekker straattaxi te rijden. Liefst in een dikke Mercedes. Na een maand bij Citax zat ik op de planning. En toen al snel op kantoor. Ik stopte met mijn opleiding. En uiteindelijk vond ik het wel stoer om te kunnen laten zien dat je met hard werken en je best doen ook hele leuke functies kunt krijgen.’ Als leidinggevende van 250 medewerkers stelt Kees ook aan zichzelf hoge eisen. Zorgen voor tevreden personeel is iets dat hem dagelijks drijft. ‘Ik wil met die mensen samen wat neerzetten. Want ik realiseer me maar al te goed dat er geen klant of kilometer wordt gereden op het moment dat je de chauffeurs niet hebt. Zij zijn het belangrijkst.’

 

Lijkt het u ook leuk om iets te vertellen over TX-Keur? Dan horen wij dat graag! Stuur een e-mail naar info@tx-keur.nl en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

Laatste nieuws in je inbox?

Heb je nog vragen?