Mijn TX-Verhaal: Pascal van Houtum

29/07/2022 | Iedere TX keurmerkhouder heeft een uniek verhaal. Wat maakt hun bedrijf tot wat het is? Het TX keurmerk hanteert vier kernwaarden en staat voor betrouwbaar, veilig, vakkundig en klantgericht vervoer. Dit keer praten we met Pascal van Houtum van RMC over optimale betrouwbaarheid.

RMC zorgt voor optimale betrouwbaarheid met dynamische planning

Het begon in de jaren tachtig met één wijkbus vanuit een ideaal om ouderen in Rotterdam het contact met de samenleving niet te laten verliezen. Bijna 40 jaar later behoort de Rotterdamse Mobiliteit Centrale (RMC) tot de grote vijf van personenvervoerders in Nederland. Maatwerk leveren voor mensen die dat het hardste nodig hebben staat nog steeds voorop. En maatwerk is voor RMC precisiewerk. Dankzij een unieke benadering en slimme processen heeft deze vervoersregisseur het leveren van betrouwbaar vervoer tot kunst verheven. Geheel in lijn met de kernwaarde ‘betrouwbaarheid’ van TX-Keur. Manager operations Pascal van Houtum vertelt hoe.

Bij RMC wordt niets aan het toeval overgelaten. Waarin verschilt jullie manier van werken van die van anderen?
“Het zit ‘m waarschijnlijk in een andere opvatting hebben over hoe je vervoer organiseert. Bij ons wordt alles doorgerekend. En dat geeft op veel niveaus controle over de planning. We richten onze processen zo in dat de chauffeur een zo mooi mogelijke route rijdt, met zo min mogelijk leegrijden, en een hoge bezettingsgraad haalt. Daar investeren we bewust veel in. Op tijd rijden staat bij ons gelijk aan kwaliteit. De afgelopen twee jaar reden we gemiddeld tegen de 95% op tijd. Dat is best hoog. We hebben een goede manier gevonden om dat op peil te houden. Om die reden kunnen we opdrachten met grote aantallen en grote afstanden aan. En van ‘s ochtends zes tot één uur ’s nachts een hoge standaard leveren.”

“We hopen niet dat het goed komt, nee we controleren ook of het goed gaat. En dan heb je gemiddeld net iets meer fte op de planning zitten als een ander. Onze IT-afdeling is ook relatief groot. Daar worden rapportages gemaakt en nieuwe apps ontwikkeld. We hebben ons succes trouwens zeker niet alleen aan onszelf te danken. We werken goed samen met collega-bedrijven. TCA rijdt bijvoorbeeld 5 a 10 procent van onze ritten weg. Goed personenvervoer blijft toch vaak een kwestie van voor iedere rit de optimale oplossing zoeken.”

 

“Met gemiddeld meer FTE op de planning voorkomen we dat er problemen ontstaan”

 

Chauffeurstekorten spelen veel bedrijven parten. Helpt jullie kennis van optimalisatie om dat probleem enigszins te tackelen?
“Met de dreiging van chauffeurstekorten hebben we inderdaad al lang geleden rekening gehouden. En optimaal plannen zorgt dan zeker voor minder ad hoc problemen. Binnenkort verzorgt RMC volledig het aanvullend OV in Amsterdam. Vanaf 1 augustus gaan we ook de klanten uit perceel B vervoeren. Dat betekent misschien wel 400 ritten per dag extra. Het AOV contract is het grootste WMO contract van Nederland. Daarvoor zullen we dus nog wel iets creatiever moeten worden (lacht). Wat ik dus eigenlijk zeggen wil: onze deur staat wijd open voor iedere ZZP-er met een elektrisch voertuig en een keurmerk!”

Hoe werkt die dynamische planning?
“Normaal gesproken werkt een taxibedrijf zo: ik heb een rit en daar zoek ik een voertuig voor. Wij doen het andersom. We gaan uit van een bepaalde capaciteit. Die capaciteit rekenen we eerst helemaal door. Daarbij houden we rekening met het type voertuig, is het ochtend, spits, percentages leegrijden, en nog veel meer. We meten daarnaast op ieder moment waar een auto rijdt. Ons systeem rekent op basis van die gegevens constant de planning voor de komende anderhalf uur door. Die kan real time aan nieuwe situaties worden aangepast. Onze chauffeurs gebruiken naast de BCT onze eigen Driversapp. Die hoeven een rit verder niet zelf te plannen, want alle info verschijnt in dat scherm. Ook kunnen we gemaakte planningen nog op laatste moment wijzigen als dat voor de klant beter is.

Hoe vertaalt zich dat voor de klant?
“Voor ons zit kwaliteit vooral in op tijd en efficiënt rijden. Alles doormeten. Een klant kan daarop vertrouwen. Maar even belangrijk: dat totaaloverzicht stelt ons in staat om last minute problemen goed op te lossen. Je kunt bijvoorbeeld heel goed zien of iemand te laat gaat komen. Bij een dreigend probleem verschijnt er dan een melding in onze actielijst. We hebben twee mensen in dienst die iedere dag 300 a 400 telefoontjes plegen om iedere klant, ook bij minieme afwijkingen, over hun rit te informeren. Die hoeft niet zelf achter informatie aan. We merken dat de meeste mensen een kwartiertje later opgehaald worden vaak helemaal niet erg vinden, als ze maar goed geïnformeerd zijn.”

RMC ontstond vanuit een samenwerking tussen RTC en RET. In Rotterdam verzorgden ze 20 jaar Vervoer op Maat. RMC rijdt inmiddels opdrachten in Noord-Holland en Zuid-Holland. In Rotterdam en Amsterdam, maar ook in Den Haag, Delft, Diemen en Uithoorn Ouderkerk a.d. Amstel. Het wagenpark van RMC bestaat vooral uit elektrische taxi’s. 

Pascal van Houtum (42) begon op 18-jarige leeftijd als taxichauffeur en is sinds 2011 in vaste dienst bij RMC. In Amsterdam is hij verantwoordelijk voor de planning, aansturing van chauffeurs en kwaliteitsbewaking. Daarnaast is hij TX-taxileraar. 

 

Lijkt het u ook leuk om iets te vertellen over TX-Keur? Dan horen wij dat graag! Stuur een e-mail naar info@tx-keur.nl en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

Laatste nieuws in je inbox?

Heb je nog vragen?