31 augustus 2022 | Iedere TX keurmerkhouder heeft een uniek verhaal. Wat maakt hun bedrijf tot wat het is? Het TX keurmerk hanteert vier kernwaarden en staat voor betrouwbaar, veilig, vakkundig en klantgericht vervoer. Dit keer praten we met Yvonne Botterhuis van ABC Advies & Training over de noodzaak van opleidingen.
‘Ik wil chauffeurs op een leuke manier het belang van de spelregels laten zien’
“Maar dat weet ik toch allemaal al”, Yvonne Botterhuis, eigenaar van ABC Taxikeurmerk Advies & Training, hoort het regelmatig. Bijscholing wordt door chauffeurs nu eenmaal wel eens als een moetje gezien. Maar uiteindelijk ziet Yvonne hen allemaal de deur uitgaan met meer dan ze binnenkwamen.
De cursussen van ABC Advies & Training kenmerken zich door hun toegankelijkheid. En zijn tegelijk grondig doordacht. De lesstof is volledig toegespitst op de werksituatie bij een bepaald taxibedrijf en sluit daardoor goed aan op de praktijk. Maar minstens zo belangrijk: het enthousiasme van Yvonne en haar team maken het weer leuk om in de schoolbanken zitten.
Een leven lang in de taxiwereld – waarvan bijna twintig jaar als opleider – verschafte Yvonne Botterhuis een uniek inzicht in complexe vervoersstructuren, in de landelijke lappendeken aan maatregelen, voorwaarden en regeltjes, in juridische haken en ogen. En minstens zo relevant voor een goede opleider: in de menselijke kanten van de taxibranche. Die schatten aan kennis en inlevingsvermogen stopt ze allemaal in haar cursussen. We praten met Yvonne over waarom opleidingen binnen het personenvervoer zo onmisbaar zijn.
Waarom moet een taxichauffeur goed opgeleid zijn, en blijven?
“Goed voorbereid zijn is in dit vak zo belangrijk. Zeker voor de chauffeur zelf, want die weet met de juiste kennis op zak precies wat er in bepaalde situaties moet gebeuren.”
“Of het nu gaat om op tijd rijden, wie er verantwoordelijk is voor de kinderzitjes of het wel of niet met een rolstoel op de lift mee naar boven mogen: het is bij ieder contract anders. Ik merk dat chauffeurs vaak niet goed op de hoogte zijn van die meer specifieke afspraken, die per cyclus en per opdrachtgever kunnen verschillen. Als ik klassikaal vertel dat een bepaald vervoerscontract het verbiedt om versieringen in de bus op te hangen, kijken de chauffeurs me aan alsof ik van een andere planeet kom. ‘Kom op, als er een kind jarig is, hang ik vlaggetjes in mijn bus’, hoor ik dan. Vervolgens leg ik uit dat het in dit geval echt niet mag, omdat het bijvoorbeeld te veel prikkels geeft, of verwarring, omdat de ene chauffeur het wel en de andere het niet doet. Geen enkel vervoerscontract is hetzelfde. En daarom is het ongelofelijk belangrijk dat je weet hoe het zit.”
“De tijden zijn ook veranderd. Alles is nu gedigitaliseerd en wordt uitgelezen. Vroeger had je al een wereldchauffeur als ie netjes was, veilig reed en het busje bijtijds stofzuigde. Als diezelfde chauffeur nu de BCT niet goed bedient, kun je er als bedrijf helemaal op leeglopen. Een goede training lost dan veel op. En wat ook heel waardevol is: opleidingen kunnen binnen een bedrijf voor meer onderling begrip zorgen. Want de planners en centralisten zien ineens waar chauffeurs tegenaan lopen.”
“Ik vind het superbelangrijk dat cursisten zich in het lesmateriaal herkennen. Wat je zegt moet kloppen.”
Hoe ga je precies te werk?
“Onze kracht is dat we voor iedere cursus op de werkplek van die mensen komen. Ik vind het superbelangrijk dat cursisten zich in het lesmateriaal herkennen. Wat je zegt moet kloppen. Veel bedrijven willen dat zelf ook graag, lesmateriaal rondom hun eigen bedrijfsprocessen. En dan verdiep ik me daar in.”
“We leveren klassikaal onderwijs en e-learning modules. En er hangt een compleet leermanagementsysteem aan onze cursussen. Bedrijven vinden dat fijn, want ze kunnen er zelf rapportages mee maken voor het keurmerk en voor hun opdrachtgevers.”
“We werken veel met instructievideo’s. Hoe zet je een rolstoel vast? Hoe zit het met de gordelplicht en kinderzitjes, maar ook instructievideo’s over het juist bedienen van de BCT. Die methode heeft zich inmiddels bewezen en het is bekend dat de kennis daardoor goed blijft hangen.” Voor TX-Keur verzorgt ABC Advies & Training de jaarlijkse bijscholing en de cursus Levensreddend Handelen. “Verder hebben we voor de TX-Keur Academy e-learning modules gemaakt voor ZZP-ers. Die worden door TX-Keur in 2022 gratis ter beschikking gesteld.”
Wat is jouw missie in taxiland?
“Wat moeilijk is simpel maken. En het belang van al die regels uitleggen. De vervoerstromen zijn nu eenmaal complex. Een chauffeur rijdt bijvoorbeeld leerlingenvervoer, rijdt vraagafhankelijk, rijdt regiotaxi en ook Valys. Al die vervoerstromen komen vanuit andere potjes en ze hebben allemaal andere spelregels. Ik heb een enorme drive om chauffeurs op een hele speelse manier duidelijk te maken hoe belangrijk het is om die spelregels te kennen.”
“Werken aan meer begrip tussen mensen geeft ook veel voldoening. Ik sta altijd weer voor verrassingen. Dan zie ik ogen open gaan. Zoals tijdens een cursus over grensoverschrijdend gedrag, waarin het sommige chauffeurs echt duidelijk werd wat het belang is van een professionele afstand. Of er komen dankbare reacties op een cursus over taalgebruik voor kinderen met autisme. Sommige chauffeurs hadden dan niet goed door dat beeldspraak daar verstorend werkt, omdat die kinderen alles letterlijk nemen.”
Yvonne Botterhuis startte als 18-jarige in de taxibranche. Ze werkte onder andere in de meldkamer, als chef van dienst, als planner, als chauffeur en gaf leiding aan haar eigen taxibedrijf. Die brede ervaring legde de bodem onder haar ambitie om laagdrempelig, praktijkgericht lesmateriaal voor taxichauffeurs te ontwikkelen. Yvonne is eigenaar van ABC Advies & Training en verzorgt sinds 2005 opleidingen, trainingen voor grote en kleine taxibedrijven, de openbaar vervoersector en gemeenten in Nederland. Half 2022 werd ABC Advies & Training gekozen als het vaste examenbureau voor het RTX-Keurmerk voor taxichauffeurs werkzaam in de gemeente Rotterdam.