Steunmaatregelen 2023

Sinds de coronacrisis helpt TX-Keur de aangesloten vervoerders om zich zowel financieel als kwalitatief staande te houden. We zijn blij dat we ook voor 2023 onze ondernemers oplossingen kunnen bieden in tijden van personeelskrapte en financiële uitdagingen na de magere corona-jaren. Voor 2023 gelden onderstaande tijdelijke steunmaatregelen.

  • De verplichte jaarlijkse opleiding (norm 3.6) mag ook in 2023 online worden gevolgd (i.p.v. klassikaal). Met deze maatregel dragen we bij aan de inzetbaarheid van personeel voor het wegrijden van de ritten. De training Levensreddend handelen blijft klassikaal.
  • De inhuurnorm wordt gedurende 2023 minder strikt toegepast als het echt niet anders kan. Een ondernemer mag maximaal 5% inhuren bij niet-TX-bedrijven (norm 5.6). De inhuurnorm blijft in 2023 maximaal 5%. Als een ondernemer door personeelskrapte op deze manier zijn ritten niet rond krijgt, mag hij tijdelijk tot maximaal 10% inhuren bij niet-TX-bedrijven. We verwachten wel dat het TX-bedrijf kwaliteitseisen stelt aan de onderaannemers. Bij de jaarlijkse inspectie moet de ondernemer de noodzaak kunnen aantonen. Met deze maatregel bieden we ondernemers in tijden van personeelskrapte ruimte om hun dienstverlening op peil te houden met zoveel mogelijk behoud van kwalitatieve dienstverlening.
  • De jaarlijkse verplichte training voor ZZP-Keurmerkhouder (norm 1.5 ZZP) wordt voor ZZP-Keurmerkhouders ook in 2023 gratis via de TX-Academy aangeboden.

Naast de nieuwe steunmaatregelen gelden er ook nog steunmaatregelen vanuit voorgaande jaren. Deze vindt u hieronder.

  • Verruiming van de dispensatieregeling voor voertuigen ouder dan 10 jaar: tijdelijk mag niet 5%, maar 10% van het wagenpark ouder zijn dan 12 jaar (norm 1.1B). Deze maatregel geldt tot 1 januari 2024 en biedt ondernemers financiële verlichting bij de vernieuwing van hun wagenpark. Lees hier meer.
  • De TX-Keur Academy blijft online updates en e-learning modules aanbieden.
  • De periode voor schadeherstel wordt verlengd van vier naar twaalf weken, mits de veiligheid en representativiteit van het voertuig gewaarborgd blijft.
  • Als corona leidt tot uitval door ziekte of capaciteitsproblemen wordt bij inspecties coulance in acht genomen

Laatste nieuws in je inbox?

Heb je nog vragen?