02/05/2022 | Iedere TX keurmerkhouder heeft een uniek verhaal. Wat maakt hun bedrijf tot wat het is? Het TX keurmerk hanteert vier kernwaarden en staat voor betrouwbaar, veilig, vakkundig en klantgericht vervoer. Dit keer praten we met Jill Sweijen van Taxi Jappie over de praktijk van het klantgericht ondernemen.
‘Dienstbaar zijn staat bij ons voorop. Daar ben je een taxibedrijf voor’
De schoonvader van Jill Sweijen begon in 1978 zijn eerste taxibedrijf. Bijna 45 jaar later is het naar hem genoemde familiebedrijf Taxi Jappie een begrip in Noord-Holland. Aandacht voor detail en oog voor de klant zorgden voor een solide bedrijf met een uitzonderlijk goede naam.
Klantgerichtheid staat er vanaf de eerste dag hoog in het vaandel. Jill en haar man houden die bedrijfsfilosofie heel bewust in stand. Na jaren als onderaannemer voor het zorgvervoer te hebben gereden, veroverde Taxi Jappie in 2009 samen met een vervoerspartner een aantal plaatsen op de officiële standplaats op Schiphol. Ongeveer 85% van hun werk bestaat nu uit zakelijk vervoer. Maar ‘Jappie’ blijft ook lokaal rijden. Dat doen ze voor een aantal vaste bedrijven en voor mensen uit de buurt van hun ‘dorp’ Zwanenburg, in de Haarlemmermeer.
Hoe zou je jullie vervoersbedrijf willen typeren?
Jill Sweijen: “Het draait allemaal om kwaliteit leveren. Kunnen we op tijd zijn? Hebben we voldoende wagens? Stiptheid en de klant netjes naar binnen kunnen begeleiden zijn belangrijk. Datzelfde geldt voor ‘s nachts beschikbaar zijn. Veel bedrijven doen het niet meer, maar bij ons kun je ook in de nachtelijke uren terecht. Stel je voor, overdag brengen we iemand naar het ziekenhuis. Diegene ligt ’s nachts heel slecht en zijn vrouw wil daar naartoe, ja, dan zijn wij er ook. Dienstbaar zijn staat bij ons voorop. Daar ben je een taxibedrijf voor.”
“Onze chauffeurs stappen altijd uit, doen de deuren voor hun passagiers open en helpen een handje met de koffers. Die gastvrijheid vind ik het allerbelangrijkst.”
Hoe hou je dat niveau van klantvriendelijkheid zo hoog?
“Je selecteert je personeel er op. Onze chauffeurs stappen altijd uit, doen de deuren voor hun passagiers open en helpen een handje met de koffers. Die gastvrijheid – ‘Stap in, we maken het u gemakkelijk’ – vind ik het allerbelangrijkst. Dat kost gelukkig weinig moeite, want de ploeg die we nu hebben is uit ongeveer hetzelfde hout gesneden.” Het rapporteren van de klantenbeoordelingen is een van de keurmerkeisen van TX-Keur. Jill: “Na een tijdje wordt het wat eentonig (lacht), maar we zijn er trots op dat het cijfer 9 en 10 vaak voorkomt. En natuurlijk is er wel eens een minder positieve reactie. In zo’n geval doen we ons uiterste best om een goede oplossing op maat te vinden. We zien die mensen dan ook vaak weer terug.”
Vraagt het rijden op Schiphol meer van je kwaliteitsambities?
“Het helpt om je een beetje in de klant in te leven. We zorgen er bijvoorbeeld voor dat er voor klanten in de wagens altijd flesjes water voorhanden zijn, want ze hebben vaak een lange reis achter de rug. Ook moet je een beetje met je tijd meegaan. Zakenmensen stappen bellend in en bellend uit. Om die reden hebben we in onze voertuigen iPads geplaatst, met hierop een QR-code die het makkelijk maakt om onze gegevens op te slaan. En we rijden volledig elektrisch, dat vinden steeds meer mensen belangrijk. Voor Schiphol-reizigers is het verder prettig dat een chauffeur een woordje over de grens spreekt. Mensen willen onderweg toch het verhaal over de stad horen en sightseeing tips krijgen. Die extra service hoort erbij.”